Vrijdag 15 september 2017 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Gerda Lubbe - WaarBenJij.nu Vrijdag 15 september 2017 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Gerda Lubbe - WaarBenJij.nu

Vrijdag 15 september 2017

Blijf op de hoogte en volg Gerda

16 September 2017 | Spanje, Burgos

Burgos, bekend om zijn gotische kathedraal en het klooster van Miraflores, was eeuwen geleden, vóór Madrid, de hoofdstad van Spanje. Deze mooie plaats, tussenhalte van de pelgrimstocht naar Santiago de Compostela, hebben bijna allen vandaag bezocht.
De camping is niet zover van het centrum, zo’n 4,5 km, dus lopend goed te doen, met de fiets of met de bus ( 1,20 euro). De meesten gingen fietsen naar Burgos, boodschappen doen, wandelen of een wasje draaien.
De Kathedraal van Burgos, wat gigantisch groot en mooi!
De bezoekers kregen allen een audioapparaat met nederlands gesproken uitleg, wat je allemaal te zien kreeg. We hebben er zeker een anderhalf uur rondgelopen, wat kregen we veel te zien.
De Spaanse nationale held, El Cid, ligt hier begraven onder de stervormige koepel, wat een gigantische klus is deze bouw geweest.
Heel bijzonder is de gouden Renaissance-trap van Diego Siloé uit de 15e Eeuw.
Een humoristisch detail is de Papamoscas, die elk kwartier een paar tikken geeft, door een klokmechanisme.
En voor de rest, allemaal mooie oude kapellen. Wat een rijkdom!
Daarbij nog een bizarre vertoning van het Jezusbeeld aan het kruis, vol met builenpest en psoriasis, wekelijks krijgt hij een andere rok aan…….Het verhaal is ook nog, dat wekelijks zijn teennagels geknipt moeten worden.
Nog even rondgelopen, 15˚ en 22 ˚. De oorzaak is dat Burgos op 1500 meter ligt, hier is het altijd fris.
Een wandeling terug naar de camping is prima te doen, het was een mooie dag, veel gezien!!

Gedicht van de dag:
Met de bus, de fiets of benenwagen
kunnen wij vandaag Burgos belagen.
Een stad, dat aan de rivier de Rio Secco ligt,
werd in 844 door Diego Rodriguez gesticht
Het was de bakermat van het rijk der Castillianen,
opgebouwd door de vele onderdanen.
Er zijn mooie Gotische gebouwen ontstaan,
maar de Kathedraal staat werkelijk bovenaan.
Zoveel mooie dingen daarin te bekijken,
het gaat voor velen van ons, teveel blijken:
De stervormige koepel, de gouden Renaissance-trap uit 1519.
We kunnen het daar binnen allemaal zien.
Ook loopt de Pelgrimsroute dwars door de stad:
aan de vele schelpjes op de grond, zie je dat.
Er worden heel wat foto’s gemaakt:
Zelfs fietsende helmpjes staan op de plaat.
Totdat het zonnetje ons gaat verlaten.
zitten we thuis gezellig na te praten.

• 16 September 2017 - 11:56

Myriam:

Super mooie foto's!! Erg leuk om zo te lezen wat jullie allemaal doen en de kids vinden het maar raar om opa Wim en oma Monique zo op de foto's te zien ;-)
    Erg leuk! Hopelijk vandaag ook weer een mooie dag.
    Groetjes Myriam

• 16 September 2017 - 21:22

Greet:

Mooie foto's Ton en Gerda.!!!!!